“Together in chorus”

Together in chorus - kulturutveksling gjennom korsang

Skrevet av Felicia Fossbakken, styreleder for Norges Arktiske Studentkor. Redaktører: Jo Arne Fosmo og Ida Charlotte Finstad

I mai 2023 kom 20 korister med dirigent og pianist til Tromsø fra byen Olomouc i Tsjekkia. De kom til Norge for å gjennomføre prosjektet «Together in Chorus» med et lokalt kor. Prosjektet ble gjennomført med tilskudd fra Norway Grants og fra Iceland, Liechtenstein, Norway Grants.

Koret fra Tsjekkia heter ATENEO blandede kammerkor og er et studentkor fra Palacky University i Olomounc. Koret fra Tromsø heter Norges Arktiske Studentkor (NASK), som også er et blandet kor, knyttet til UiT Norges Arktiske Universitet, Campus Tromsø. ATENEO dirigeres av doktor Pavel Režný, Ph.d., mens NASK dirigeres av Fredrik Wilhelm Garmann Klare.

ATENEO var i Tromsø i 3 hele dager. Disse dagene ble fylt med sightseeing i Tromsø sentrum og omvisning på UiTs campus Breivika, flere sosiale sammenkomster, og selvfølgelig masse sang! Gjennom to workshops med begge korene lærte vi å synge sammen og gjorde oss klare for konsert.

Konserten ble avholdt i Tromsø Domkirke 7. mai 2023. Repertoaret besto blant annet av tradisjonelle sanger fra Norge og Tsjekkia. Hvert av korene sang fire sanger alene, og fire sanger vi hadde lært sammen på workshopene, to fra hvert kor. Med diverse sanger på tsjekkisk, norsk, engelsk og nordsamisk, ble konserten en stor suksess!

Bilder fra korenes øvelser og workshops. F.v.: øvelse med NASK i Tromsø domkirke med dir. Fredrik Klare, workshop med NASK og ATENEO med dir. dr. Pavel Režný, Ph.d., og de to korene sammen før konserten i Tromsø domkirke. Alle foto: Privat

Prosjektet «Together in Chorus» besto av to deler. Del 1 var ATENEOs besøk i Tromsø i mai. I oktober 2023 ble del 2 gjennomført. Da dro 17 av NASKs korister med dirigent til Olomouc. Turen til Olomounc fullbrakte vår utveksling med det tjekkiske koret, da vi også fikk oppleve byen, vi hadde workshops sammen før vi avsluttet med en ny samarbeidskonsert. Den norske, tjekkiske, engelske og nordsamiske musikken som først ble fremført sammen i Tromsø domkirke i Norge ble nå fremført i en av Olomoucs kirker i Tjekkia og rundturen var komplett!

Gjennomføringen av dette prosjektet har vært en svært positiv opplevelse for begge kor. Vi håper vi kan fortsette samarbeidet i fremtiden og gjennomføre flere besøk!

Together in chorus

De to korene ATENEO og Norges Arktiske Studentkor sammen i Olomouc, Tsjekkia. Foto: Privat/NASK

Ung i Kor-fortellinger

Innimellom publiserer vi gode Ung i Kor-fortellinger på våre nettsider som våre medlemskor sender inn til oss og som viser fram det våre medlemskor får til med støtte fra blant annet Ung i Kor. Har du en god Ung i Kor-fortelling du tenker kan insipirere og motivere andre barne-, ungdoms- og studentkor i Norge? Ta kontakt med oss på info@ungikor.no

Siste sjanse for Tegnsang-kurs!

Spennende og lærerik helg på Stjørdal