Vilkår for medlemskap
i Ung i Kor

KRAV TIL MEDLEMSKORET

Koret kan være medlem i Ung i Kor selv om man ikke oppfyller disse kravene, men da må dere være forberedt på at deres kor ikke nødvendigvis tilfredsstiller kravene til enkelte av de støtteordningene som finnes.

Medlemmer: Koret må ha minst 3-tre medlemmer og 1/3 av koret skal være under 26 år.

Styre: Koret skal ha et styre som velges av og blant medlemmene på årsmøte, minst hvert annet år. Det frivillige styret skal helst bestå av 3-tre styremedlemmer i tillegg til dirigent, men vi kan også godkjenne et frivillig styre med 2-to styremedlem og dirigent.

Kor der bare 3-tre medlemmer (eller færre) er gamle nok til å ha lik rett til innflytelse i organisasjonen, kan få dispensasjon fra kravet om et eget, demokratisk valgt styre som er valgt av og blant korets medlemmer.

Vedtekter: Koret plikter å ha egne vedtekter, som medlemmene selv kan velge og påvirke. Her kan man også benytte seg av Ung i Kor sine mønstervedtekter. Disse finner du i Medlemsregisteret til nedlasting.

Økonomi: Koret skal ha en selvstendig økonomi og kunne legge fram et regnskap. Dersom korets økonomi er underlagt en kulturskole, menighet, skole, FAU, linjeforening eller lignende må man kunne skille ut korets økonomi, for eksempel som et avdelings- eller prosjektregnskap.

Medlemskontingent: Det anbefales at koret innfører en lokal innbetaling av medlemskontingent til koret på minimum 50 kr pr medlem i året. Dette er viktig for å kunne regnes som et tellende medlem i utregning av støttemidler fra f.eks. Frifond og Oslo kommune.

MEDLEMSKORET PLIKTER Å:

• hvert år sende inn årsrapport via medlemsregisteret til Ung i Kor. Frist for årsrapporten er 1. mars hvert år.
    NB: Koret må også sende inn avsluttende rapport 1. mars året etter siste gang de mottok midler fra Ung i Kor.

• til enhver tid å holde medlemsregisteret oppdatert med informasjon om navn, fødselsår, kjønn og postnummer til alle medlemmer, samt kontaktinformasjon til koret, styret og dirigenten.

• ha oppdaterte vedtekter lastet opp i medlemsregisteret.

• å gi Ung i Kor den informasjonen som kreves til enhver tid, samt betale medlemskontingent. Dette skal skje innenfor de frister som Ung i Kor setter.

• til enhver tid holde seg oppdatert om innholdet i medlemsvilkårene (denne teksten)

I henhold til Ung i Kor sine vedtekter kan styret vedta å suspendere eller ekskludere et medlemskor eller tillitsvalgte. Vedtaket kan ankes til landsmøtet.

Ved utmelding må dette varsles skriftlig til Ung i Kor sentralt. Utmeldingen er gyldig fra påfølgende årsskifte (altså fra 31.12.)

HVA KOSTER DET Å VÆRE MEDLEM HOS OSS?

• Kontingent til Ung i Kor sentralt: 85 kr pr medlem*

• Kontingent til regionledd: fra 50 kr pr medlem (regionene har ulike kontingenter).

• Kontingent til Foreningen Norske Kordirigenter: 300 kr

• Medlemsforsikring: 35 kr pr medlem (valgfritt)

• Dirigentforsikring: 150 kr pr dirigent (valgfritt)

*85 kr pr. 2023-2024. Medlemskontingentens størrelse avgjøres på Ung i Kor sitt landsmøte.