Spennende og lærerik helg på Stjørdal

Første helga i januar samla vi alle ansatte og tillitsvalgte i Ung i Kor, unge ledere på UKO-programmet og en stor gjeng unge dirigenter, til ei innholdsrik, spennende og lærerik helg på Stjørdal!

Bilde av alle deltakerne på samlingen i Stjørdal januar 2024. Foto: Ung i Kor

Ung i Kor sine ansatte hadde fredag medarbeidersamling for å gi en ordentlig boost inn i 2024 for våre prosjekter og for samarbeidet internt. Blant annet diskuterte vi ny organisering av SommerSangUka, årsrapportering, TONO og fikk prøvd oss litt i ChoirMate og i sangappen Trall.

Fredag kveld ankom også de unge lederne som er en del av programmet UKO (Ung i Kor Organisasjonsopplæring). Dette programmet samler deltagere fra hele landet til opplæring i organisasjonsarbeid. Denne helga hadde de tema arrangementsledelse, blant annet fikk de presentere for hele Ung i Kor førsteutkastet til ei håndbok for sosiale tiltak i koret som de har laget mellom samlingene sine. Denne vil gjøres tilgjengelig for alle kor på våre nettsider når den er helt ferdigstilt.

Lørdag ankom også alle tillitsvalgte fra Ung i Kor sine regioner i hele landet og samlet seg for regionsamling. Med utgangspunkt i vår handlingsplan var temaet for denne dagen Mental helse. Vi fikk besøk av Berit Gåsbakk som presenterte funn fra sin masteroppgave Ungdomskorets betydning i 2023: Hvilke forståelser om unge menneskers deltakelse i kor og deres opplevelse av «mattering», betydningsverdighet, kan utvikles i en mixed methods studie av ungdomskor? Viktig arbeid som setter svart på hvitt hvor stor betydning koret kan ha for den enkelte. Deretter hadde vi workshop med barnelege Bård Fossli Jensen - der vi fikk lære oss hvordan vi kunne håndtere ulike situasjoner med barn og unge som kan oppstå på samlinger, på sommerleir eller på korøvelser. Spennende og engasjerende!

Søndagen fikk alle regionene disponere tiden til å gjennomføre regionale styremøter, og også noen møter på tvers av landsdelene for å samarbeide om blant annet arrangement. Sentralstyret hadde også møte denne helga og fikk også til å treffe de regionale styrene til gode diskusjoner og samordning.

Ikke minst har vi etter fire års fravær gjeninnført dirigentsamling på Stjørdal som en god Ung i Kor-tradisjon. 16 unge dirigenter som enten har gjennomført Dirigentopplæring i eget kor eller Kantorilederkurs var samlet for ei helg med faglig inspirasjon og læring med instruktør Ingrid Danbolt.

Vi er takknemlige for en ordentlig fin og inspirerende helg med gode møter med flotte foredrags- og kursholdere, dyktige ansatte, tillitsvalgte og motiverte unge!

“Together in chorus”

Ung i Kor feirer jubileum med ny musikk for unge kor og korps!