Ung i Kor feirer jubileum med ny musikk for unge kor og korps!

Ønsker koret deres å samarbeide med korps til høytider som 17. mai eller sommerkonsert, men dere finner aldri passende arrangementer?

Nå finnes KO-KO: Musikk for kor og korps!

Hva er “KO-KO: Musikk for kor og korps?”

KO-KO-serien er musikalske arrangement og komposisjoner skrevet spesielt for unge kor og korps. Serien er et samarbeid mellom Ung i Kor og Norges Musikkorps Forbund med mål om å legge til rette for et godt musikalsk samarbeid på tvers av ensembler.

Arrangementene lages i tonearter som passer til en fleksibel blåsbesetning og barnestemmer hvor koret og korpset utfyller hverandre med velklingende melodilinjer og akkompagnement. Vi håper at KO-KO-serien vil inspirere til storslagne musikalske opplevelser av høytider og konserter, og bidra til å styrke samholdet mellom musikklag i nærmiljøer over hele Norge.

Prosjektet er initiert av Ung i Kor Oslo og Ung i Kor i anledning deres henholdsvis 70-års- og 40-årsjubileum i 2024.

De første to publiserte arrangementer passer ypperlig til 17.-mai samarbeid eller sommeravslutning!

 

Kom mai, du skjønne, milde

Musikk av W. A. Mozart
Tekst: C. A. Overbeck

Arrangert for kor og FLEX 4 korpsbesetning av Wenche Losnegård og
Jarle G. Storløkken.

Solveigs sang

Musikk av Edvard Grieg
Tekst: Henrik Ibsen

Arrangert for kor og FLEX 4 korpsbesetning av Wenche Losnegård og
Jarle G. Storløkken.

Omslagene er designet av Vera Sonne


Mer om arrangementet av Solveigs sang:

Wenche Losnegård om korarrangementet:
Melodien er vakker og kompleks og veldig spennende å jobbe inn i et barnekor. Den kan også synges av en solist. Teksten (løsrevet fra Peer Gynt) står på egne ben og omhandler løfter, lengsel, håp, trøst og død. Min erfaring er at tematikken kan åpne for fine samtaler med barna.

Vi har gitt melodien en over og understemme for forskjellige register hvor overstemmen også kan oktaveres ned og synges av ungdommer/alter.
På tralle-delen er det en enkel og søt over og understemme som kan synges av nær sagt hvem som helst, f. eks av aspirantene.

Den lyseste signaturtonen på slutten av trallen er frivillig (man kan bli liggende oktaven under), men vi håper og tror at det alltid vil være noen som ønsker å ta ansvar for, og kose seg med å nå den lyse!

Jarle G. Storløkken om korpsarrangementet:
Arrangementet ligger tett opp mot Griegs original. De kromatiske linjene i spesielt understemmene er nyttige å jobbe med, også på generell basis - tempoet er trolig langsomt nok til at alle musikantene kan henge med på dette. Dynamikken er svært viktig - lett å overdøve koret underveis. Gøy å prøve å få skikkelig snert, swing og humør i «Lalala»-partiene for å få størst mulig kontrast til de melankolske versene.

Det fleksible korpsarrangementet er primært myntet på musikanter på hovedkorpsnivå og flinke juniorer. Men aspiranter kan helt fint bli med å spille på bokstav C og bokstav F.

«Mesterstemmer», som selvsagt ikke er obligatoriske, finnes i følgende transponeringer: C-stemme G-nøkkel, Bb-stemme og Eb-stemme.


Om arrangørene:

Wenche E. Losnegård (f. 1976) har master i utøvende jazzvokal fra Norges musikkhøgskole. Wenche spiller fast i 1816; et akustisk kammerpop prosjekt som gav ut sitt første album våren 2018. Hun har som komponist, arrangør og utøver,spilt inn album og turnert inn og utland med folkemusikktrioen Eplemøya Songlag.

Losnegård har komponert og arrangert musikk for Oslo 14, Pitsj, Eplemøya og 1816. Hun har co-produsert og arrangert musikk til spillefilmen SYKT LYKKELIG (vinner av juryens Grand Prix i den internasjonale Sundance Film Festival 2011), og ble nominert til AMANDA for beste musikk 2011. Losnegård ble tildelt statens kunstnerstipend 2010-2011, og ekstraordinært kunstnerstipend 2020.

Hun har lang erfaring som pedagog og dirigent, og har undervist ved NLA musikkhøgskolen Staffeldts, Norges Musikkhøgskole og Westerdals, og underviser nå ved Universitetet i Agder.

Wenche har lang erfaring med å lede skolekor og barne- og ungdomskor, og jobber daglig som musikalsk leder og arrangør for TRILL vokal, og er dirigent for Nordstrand skolekor.

Omslagene er designet av Vera Sonne


Mer om arrangementet av Kom, mai, du skjønne, milde:

Wenche Losnegård om korarrangementet:
Korstemmene er ment å være melodiske og lette å lære seg ved hjelp av tekstlinjer. Til instrumentalverset er det skrevet en melodisk stemme til koret uten tekst. Samtlige korstemmer kan utelates, repeteres eller erstatte hverandre alt ettersom korets behov og ønsker.

Hovedmålet med dette arrangementet er å få barn som synger og spiller i kor og korps til å synge og spille sammen, og låte bra sammen!

Jarle G. Storløkken om korpsarrangementet:
Dette arrangementet er inspirert av Sammy Nestico sine «bluesy» tolkninger av diverse kjente tradisjonslåter (Silent Night, Loch Lomond etc). Så det er viktig å ikke gjemme bort dominantseptimakkordene selv om det låter uvant først - mye av sjelen i arrangementet ligger her.

Med sitt relativt langsomme tempo og kjente tema, blir dette også en mild innføring i å lese og spille 6/8-takt, som alltid representerer en egen type utfordring nesten uansett nivå. Dynamikken er svært viktig, i og med at jo flere musikanter man er i korpset, jo lettere er det at man overdøver koret.

Arrangementet er primært myntet på musikanter på hovedkorps- og juniornivå, men det ligger også ved en «Superpart» som kan være en fin utfordring for aspiranter!

«Superparts» finnes for C-stemme G-nøkkel, Bb-stemme, Eb-stemme og C-stemme F-nøkkel.

Pianostemme er også vedlagt i settet (vises ikke i partitur).

 

 

Jarle G. Storløkken (f. 1977) har et mastergrad i arrangering og komponering fra Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo. Han spiller daglig i Salto Mortale, Panzerpappa (sju plateutgivelser, blant annet på Rune Grammofon i 2012 og italienske Altrock i 2016) og Tine Thing Helseth Trio/Kvintett.

Storløkken har jobbet som arrangør for blant andre Oslofilharmonien, KORK, Kristiansand Symfoniorkester, Stavanger Symfoniorkester, Trondheimssolistene, tenThing Brassensemble, Det Norske Kammerorkester, Forsvarets Stabsmusikkorps (bl.a. prosjekter med Valkyrien Allstars, Tora Augestad og Hilde Marie Kjersem), Luftforsvarets musikkorps (prosjekt med Pelbo), Marinemusikken i Horten, Divisjonsmusikken i Harstad, Ungdomssymfonikerne og en mengde storband, korps og kor landet rundt.

Han dirigerer daglig Lambertseter Ungdomskorps og Holmliaskolenes musikkorps.

Forrige
Forrige

Spennende og lærerik helg på Stjørdal

Neste
Neste

Søk støtte til ny musikk