Tono-rapportering for januar–mars 2021

Har koret deres hatt konserter i 2021, eller planlegger dere konserter i februar eller mars?

For perioden januar til mars 2021 er den sentrale rammeavtalen med opphavsrettsorganisasjonen Tono satt på pause. Det betyr at våre kor i denne perioden må avklare lisens for framføring av musikk på konserter direkte med Tono. Den sentrale rammeavtalen har vi hatt sammen med de øvrige medlemsorganisasjonene i Norsk musikkråd, men som følge av smittesituasjonen er det ikke hensiktsmessig å etablere en ny TONO-avtale nå.

Siden alle medlemskor i Ung i Kor får sine Tono-utgifter dekket gjennom medlemskapet, vil vi refundere fakturaen for alle kor som rapporterer sine konserter direkte til Tono. Koret rapporterer og betaler selv, og i etterkant får dere refundert fakturaen fra Ung i Kor når dere sender den til oss.

Det gjelder for alle konserter mellom 1. januar og 31. mars, med billettinntekter opp til 50.000,-. Konserter med høyere billettinntekter enn dette, vil ikke kunne refunderes av Ung i Kor.

Har du spørsmål? Ta kontakt på info@ungikor.no

Ung i Kor har tradisjonelt hatt felles sentralavtale med Tono gjennom samarbeidet i Norsk Musikkråd. Her kan du lese hva de skriver om saken:

Norsk musikkråd har vært i samtale med TONO om hvordan vi kan innrette en rammeavtale i 2021. Som følge av smittesituasjonen er det pr i dag ikke hensiktsmessig å etablere en TONO-avtale nå. Alt av fysiske øvelser, prøver og konserter er langt på vei avlyst, og vi må forvente at dette vedvarer noen uker til.

I perioden det ikke er noen sentral rammeavtale, må hvert kor som skal benytte vederlagspliktig musikk på egne konserter, avklare rettighetene med TONO i hvert enkelt tilfelle.

I forbindelse med planlegging av konsert, må kor i forkant av konserten gjøre følgende:

For fysiske konserter:
Søk om fremføringsrettighet og meld inn repertoar her.

For digitale konserter:
Se nærmere informasjon her.

Ikke alle verk innebærer vederlagsplikt.

Unntaket er:
– Konserter der samtlige opphavere og tilretteleggere (arr.) har vært død i mer enn 70 år. Etter dette faller verket i det fri, hvilket betyr at du fritt kan bruke verket uten spesielle tillatelser og du skal heller ikke rapportere eller betale til TONO.

– Musikkverk som ikke er registrert hos TONO eller hos noen av TONOs internasjonale partnere. Merk: Opphavsretten gjelder fortsatt, men når en opphaver melder seg inn i TONO, overføres forvaltningen av alle musikkverkene dit.

Dette gjelder altså i første omgang for konserter i perioden januar-mars. Det vil si at eventuelle konserter som er allerede er gjennomført i januar og februar, må meldes inn til TONO nå.

Last ned rapporteringsskjema her.

Søk støtte til ny musikk

Landsmøtet 2021 blir digitalt