Om TONO-avtalen 2024

Fra 1. januar har våre kor ikke lenger en sentralavtale med Tono. Ung i Kor vil likevel opprettholde medlemsfordelen det er å få dekket utgifter til framføring av musikk.

Det finnes ikke lenger en sentral avtale med Tono, men Ung i Kor vil opprettholde sin medlemsfordel med å få dekket utgift ved å framføre musikk.

Det frivillige musikklivet har historisk sett hatt en felles avtale med Tono om retten til å framføre musikk på konsert, som har vært forhandlet gjennom Norsk musikkråd. På grunn av kraftige prisøkninger i de siste årene, har forhandlingene om en ny avtale strandet. Det kan du lese mer om her: https://www.tono.no/tono-og-norsk-musikkrad-ikke-enige-om-ny-avtale/

I den gamle avtalen var det nok å sende inn en rapport med repertoaret til Tono etter konserten. Nå må koret altså også sende inn en søknad før konserten, om å få lov til å framføre musikken, og i tillegg rapportere innen 10 dager.

Tono ønsker nå at våre medlemslag skal forholde seg som vanlige kunder, og søke og rapportere gjennom deres nettportal.
Følg instruksene på Tono sine nettsider: https://www.tono.no/kunder/konsert-event/

Selv om det ikke lenger var mulig å opprettholde avtalen, ønsker Ung i Kor å opprettholde medlemsfordelen det er å få dekket de økonomiske utgiftene til Tono. Dette gjelder konserter med billettinntekter opp til 50.000,-.

Da må du huske på å:

1. Søke om lov fra Tono.

2. Rapportere til Tono.

3. Du vil da få tilsendt en faktura fra Tono. Fakturaen må koret selv betale til fristen.

4. Koret kan etterpå sende fakturaen til daniel@ungikor.no, og få summen refundert.
    Merk e-posten «Refusjon Tono 2024». Utbetalingene vil bli samlet opp og utbetalt hvert semester.

Ung i Kor betaler ut refusjonen tre ganger i året, etter gitte frister.

• Frist 1. juli, for konserter på vårsemesteret.

• Frist 1. desember, for konserter på høstsemesteret.

• Frist 1. februar, for konserter i desember.

Refusjonen må være innsendt senest seks måneder etter konserten ble gjennomført.

Husk at koret må ha tillatelse fra Tono for å få lov til å framføre musikk offentlig!

Søk Småtingfondet for ditt kor

Vil du nominere til Årets barnekordirigent 2023?