Neon Vokal og Defrost Youth Choir

I forbindelse med “Ungdomskoråret 2020” kommer vår første artikkel om temaet her. På vår landsdekkende samling for tillitsvalgte og ansatte i januar hadde vi inspirerende besøk av dirigenter og representanter for to profilerte ungdomskor. En av våre ansatte deler litt av det hun sitter igjen med her.

Les mer om Ungdomskoråret 2020 her.

OPPSTART

«Vi startet opp på oppfordring fra de eldste barna i barnekoret» sier Ingrid Danbolt som dirigerer Neon Vokal. «De ønsket større utfordinger, ville gjøre egne ting og ha noe å strekke seg mot.» Med sin egen datter i koret fikk Ingrid hele tiden ærlige tilbakemeldinger uten filter i prosessen med utviklingen av korene.

Nå er det fire ulike kor for ulike aldersgrupper på Skedsmo, og for de yngre er vokalgruppa Neon Vokal forbilder å se opp til og noe å se frem til når de blir eldre.

«Defrost Youth Choir startet opp som et prosjektkor opp mot en internasjonal korkonkurranse halvannet år frem i tid. Vi annonserte prøvesang hvor hele 75 søkte og 24 fikk være med,» forteller Thomas Caplin. Han tror at i forhold til ungdommer kan begrepene overskuelig og tidsavgrenset være viktige nøkkelord. En gifter seg ikke lenger med et kor, men en innleder gjerne et forhold i kortere eller lengre tid. Det morsomme var at etter korkonkurransen ønsket ungdommene selv å fortsette i koret.

UNGDOMMENS EGET KOR

Dirigentene i begge korene fremhever viktigheten av dialogbasert undervisning i forhold til ungdommer. Som dirigent er det viktig å huske at det er sangernes kor og ikke ditt kor. Om vi klarer å forløse de beste kreftene i gruppen er det langt viktigere enn at dirigentens egen sound blir tydelig. Hva vil ungdommene gjøre og hva har de lyst til å synge? Om de blir involvert så føler de større eierskap og bidrar desto mer. Vårt ansvar er samtidig å gi dem både det de vil ha, og samtidig la dem få prøve seg på det de ikke vet at de vil ha.

ULIKE SJANGRE OG ULIKE OPPGAVER

For å holde på interessen hos ungdommer er repertoar viktig. La dem få prøve seg på klassisk, jazz, musical og folkemusikk. Hvis vi er gira, blir ungdommene gira. Ungdommene kan få ulike oppgaver ut sine interesser og evner: Tema, repertoar, regi, koreografi, kostymer, soloer, regnskap og sosiale aktiviteter.

Å BYGGE KORET INNENFRA OG UT

«I et ungdomskor handler det vel så mye om å utvikle seg som menneske som å utvikle seg musikalsk. Dette har vært en viktig bestanddel i arbeidet med Defrost fra starten», forteller Thomas. Koret og arbeidet med ungdommene kan være en mulighet til å bygge søyler i samfunnet.

«Jeg ser på koret som en hage med mange ulike blomster. Man kan ikke bare kjøre over blomsterbedet med hageslangen. Noen blomster trenger skygge og noen vil ha minst mulig vann», sier Thomas Caplin.

«Ungdomstiden kan være en krevende tid for mange. For noen blir koret et trygt sted hvor de føler de kan være seg selv mer enn på skolen og i klassen. I koret blir sangerne blir savnet og er betydningsfulle. Det fokuserer vi på å formidle til dem», sier Ingrid Danbolt.

OM KORENE

Defrost Youth Choir er en arena hvor ungdom kan utvikle seg som mennesker gjennom korsang på høyt internasjonalt nivå. Verdiene solidaritet, respekt, integritet, lojalitet og toleranse skal gjennom reiser, kunstnerisk og menneskelig aktivitet være gjennomgående. Koret har i dag 24 medlemmer i alderen 15-24, hovedsakelig rekruttert fra kommunene på Hedmarken – Hamar, Løten, Stange og Ringsaker. Kunstnerisk leder er Thomas Caplin.

Neon Vokal er en vokalgruppe som representerer allsidighet, nytenkning og stemmelek kombinert med et høyt musikalsk nivå. Neon Vokal springer ut fra ungdomskoret Skedsmo Voices. Repertoaret spenner vidt mellom jazz, pop, soul, folkemusikk og klassisk. Mye fremføres a cappella, men vi samarbeider også med andre musikere og artister. På samefolket dag lanserte de sin første musikkvideo. Gruppa består av 12 dedikerte sangere fra 17 til 24 år. Kunstnerisk leder er Ingrid Danbolt.

OPPLEV KORENE SAMMEN TORSDAG 26. MARS

Neon Vokal og Defrost Youth Choir ønsker velkommen til en magisk konsert i Lillestrøm kirke torsdag 26. mars kl. 19.30. Dette blir en kveld av de sjeldne! Begge korene har topplasseringer i både European Choir Games og World Choir Games og flere andre korfestivaler og konkurranser. Dette er første gang korene møtes. Gled deg til vakker og variert musikk fremført med stor formidlingsglede.

NB! Fri entré for alle medlemmer i Ung i Kor. Fortell hvilket kor du tilhører ved fremmøte.

Vokalfestival avlyses!

Ungdomskoråret 2020