Introkurs til tegnsang

Er du dirigent eller lærer for barn eller ungdom? Leter du etter flere verktøy å bruke i musikkens tegn?

Nå får du grunnleggende innføring i tegnsangbruk gjennom vårt introduksjonskurs! På to dager får du lære mer om hvordan enhver pedagog kan bruke tegn som kommunikasjon både for å forme selve øvingssituasjonen og for å komplementere det som synges. Det er ingen krav om forkunnskap om tegnspråk, da kurset bygger på tegn til tale og vil gå grundig gjennom dette. Vi holder samme kurs tre ganger:

TID OG STED:

1. Lørdag 04.–søndag 05. mars 2023, i Trondheim
    (påmelding innen 11.02.23)

2. Lørdag 11.–søndag 12. mars 2023, i Oslo
    (påmelding innen 18.02.23)

3. Lørdag 25.–søndag 26. mars 2023, i Tromsø
    (påmelding innen 04.03.23)

Lørdag kl 10-17
Søndag kl 10-15

De tre kursene er like. Vi ønsker å tilby det samme kurset på tre forskjellige steder slik at du kan melde deg på det kurset som ligger nærmest der du bor. Du kan søke om reisestøtte. Adresse kommer.

Ung i Kor dekker lunsj begge dager samt pausesnacks og kaffe/te underveis.

Kursene passer for deg som ikke har forkunnskaper eller bruker tegnsang allerede i ditt arbeid, men utelukker ingen deltakere. Er du interessert, så er du velkommen! Kurset er for alle, og ikke begrenset til medlemmer av Ung i Kor.

TRINN TO?

Gir disse to dagene med faglig påfyll deg inspirasjon til å fortsette å lære mer om tegnsang? Da kan du få prøve ut tegnsang i praksis i eget kor med veiledning! Til høsten kan du nemlig prøve deg frem og implementere det du har plukket opp på kurset sammen med sangerne dine gjennom høstsemesteret, og er for deg som har gjennomført introduksjonskurset. Du får tildelt en veileder som overværer utvalgte øvelser og som gir innspill og motivasjon gjennom semesteret. Det er ønskelig at du og ditt kor fremfører minst én sang med tegn innen utgangen av 2023. Dette utgjør altså trinn to, som du kan melde deg til etter gjennomført introduksjonskurs.

MER OM TEGNSANG

Å bruke tegn i øvingssituasjonen, i musikktimen, eller i sangstunden i barnehagen, er en flott måte å samle barna med en felles kommunikasjonsforståelse. Tegn kan roe situasjoner der man ellers tyr til høyt volum. Tegn kan bidra til at flere barn får muligheten til å delta i aktiviteten på lik linje med andre, og barna utstyres med en felles uttrykksform. Tegn kan understøtte teksten i sangene som synges, slik at barna både lærer raskere og kan knytte hukommelse til fysisk utfoldelse. Tegn oppfordrer til økt deltakelse og innlevelse hos barn som utøver tegnene. Tegn kan også brukes som koreografi under fremføring, som både er visuelt vakkert og bidrar til en annerledes lytteopplevelse.

Grunnlaget for disse kursene er å spre gleden av å ha tegnsang som et levende og supplerende verktøy i arbeidet med musikk sammen med barn og unge - for det er nyttig å implementere selv de enkleste tegn enten det er for å kalle inn barna til korøvelsen eller det er å hjelpe til med å huske tekst. For et barn med hørselsutfordringer som ser at andre barn også forstår deres uttrykksform, kan dette være en viktig nøkkel for å komme inkluderingsutfordringer i møte, enten i skolegården eller i koret.

Kurset er et samarbeid med Hørselshemmedes landsforbund, og støttet av Stiftelsen DAM.

Spørsmål? Ta kontakt med prosjektkoordinator Janne Kristin på tegnsang@ungikor.no!

Ny nettside!

Vil du nominere til vårt dirigentspirestipend?