Hva betyr Statsbudsjettet 2021 for Ung i Kor?

På vei mot full momskompensasjon, og endelig er Norges Ungdomskor på statsbudsjettet! Her kommer en kort sammenfatning om hva årets statsbudsjett betyr for oss og våre medlemmer.

Støtte til medlemmene
En positiv nyhet fra statsbudsjettet er at økningen av merverdiavgiftskompensasjonsordningen fortsetter. Dessverre står det enda litt igjen for å gi full kompensasjon.

Voksenopplæringsmidler
Studieforbundsordningen vil bli delt mellom Kulturdepartementet og Kunnskapsdepartementet. Dette vil sannsynlig føre til en reduksjon av opplæringstilskuddene, noe som igjen kan gå ut over våre medlemskor som søker om voksenopplæringsmidler.

Kompensasjon etter koronakrisen
Under første halvår 2021 vil det komme en stor stimuleringspakke for økt aktivitet i frivillige organisasjoner. Selv om vi vet lite om hvordan denne ordningen blir i praksis, tror vi at en stimuleringsordning vil treffe våre medlemmers behov bedre enn kompensasjonsordningen som regjeringen har gjennomført så langt i år.

Driftstilskuddet til Ung i Kor fra Barne- og likestillingsdepartementet vil få en liten økning. Dette kommer i tillegg til de ekstra 10 millionene barne- og ungdomsfrivilligheten fikk som følge av koronakrisen. For Ung i Kor tilsvarte dette ca 240 000 kr ekstra i 2020.

Norges Ungdomskor på statsbudsjettet
En skikkelig gladnyhet er at Norges Ungdomskor nå er på statsbudsjettet! Dette er en viktig anerkjennelse av korets rolle i kor-Norge, og vi ser nå enda mer fram til å få begynt med våre aktiviteter for 2021.

Akkurat nå søker vi nye sangere for 2021 nå og fristen er 18. oktober.

Våre andre satsinger
Som varslet vil Koralliansens dirigentsatsing fortsette på samme nivå, men bli finansiert av spillemidlene fra neste år. Vi håper på mange flere spennende dirigentkurs for både våre dirigenter og våre sangere i årene som kommer.

Aktivitetsmidler for kor, en viktig ordning for konsertstøtte, blir videreført som tidligere.

Hva mener frivilligheten ellers?
Flere av våre paraply- og samarbeidsorganisasjoner har kommentert og kritisert årets statsbudsjett.

Les deres uttalelser her:
Frivillig Norge

LNU – Landsrådet for Norges barne og ungdomsorganisasjoner