AVLYST: Fagdag og dirigentseminar om Tegnsang i Bergen

!! AVLYST !!
Grunnet korona-situasjonen.

Nasjonale og internasjonale foredragsholdere presenterer Tegnsang og mulighetene denne metodikken gir. Fagdagen er åpen for alle som arbeider med mangfold og inkludering. Dirigentseminaret er for deg som vil ha konkret innføring for arbeidet i ditt kor.

Hva er Tegnsang?

Tegnsang er en metodikk hvor man bruker tegn fra tegnspråket når man synger i kor. Med tegnsang kan man enklere inkludere barn med hørselstap eller andre utfordringer og skape bevegelse i koret på en fin måte. Tegnsang kan også lette forståelsen og sammenhengen i en tekst samt forenkle innlæring av sangtekster.

Åpen fagdag

FREDAG 24. APRIL

Kl. 9.00–16.30 – Vitalitetssenteret på Møhlenpris
Det er gratis å delta.

Dirigentseminar

LØRDAG 25. APRIL

Lørdag 9.00–17.00 – Bergen Privat Gymnas
Det er ønskelig at alle som deltar på dirigentkurset også er med på fagdagen.
Pris kr 300,– / Gratis for studenter

Foredragsholdere

Catherine Hegarty, Ann McKenna, Elaine Fleming, Roanne Clements-Bedson og Kathleen Sweeney fra The Liverpool Singing Choir  Liverpool Signing Choir er et kor som ble opprettet i 2009. Koret bruker tegn til å støtte opp sanger. Koret har hatt mange ulike opptredner, blant annet under avslutningssermonien til OL i London i 2012.

Instruktørene skal snakke om hvordan de driver Liverpool Signing Choir. De skal også holde dirigentkurset på lørdagen. Her gir de en innføring i sin metodikk i å arbeide med Tegnsang.

Steinar Birkeland fra Hørselshemmedes Landsforbund (HLF). Steinar er fagsjef hørsel i Hørselshemmedes Landsforbund (HLF) med ansvar for strategiutvikling og for prosjektutvikling innen forebygging, rehabilitering og forskning.

Steinar vil presentere HLFs arbeid innen barn og unge og gi et innblikk i utfordringer og muligheter innen hørsel og kommunikasjon, med vekt på akustiske, tekniske og sosiale forutsetninger for å lykkes med et inkluderende lydmiljø.

Sophie Dowden fra European Choral Association – Europa Cantat European Choral Association - Europa Cantat er et nettverk av kororganisasjoner, kor og enkelt medlemmer i Europa. Organisasjon representer over 2,5 millioner sangere, dirigenter og komponister i over 40 europeiske land.

Sophie Dowden arbeider for ECA/EC som prosjektleder. Hun vil presentere prosjektet SHIFT - Shared Initiatives for Training. Prosjektet skal jobbe med hvordan kor kan bidra til å nå FNs Bærekraftsmål om inkludering. Gjennom prosjektet vil det bli utarbeidet en guide med hjelpemidler og ideer som kor kan bruke.

Flere foredragsholdere lanseres etter hvert.

Trenger du overnatting?
Vi har fått ekstra gode priser hos Scandic Byparken. Kr 1140 pr rom inkl frokost.
Send epost til: tegnsang@ungikor.no for å motta rabattkode.

Påmeldingsfrist: 1. april

Vi søker prosjektkoordinator