Ida Charlotte Finstad fra Skedsmo Voices er Årets Barnekordirigent 2020

Victoria Liedbergius (generalsekretær Ung i Kor), Ida Charlotte Finstad, og Aksel Dalmo Tollåli (styreleder, Ung i Kor)

Ida Charlotte Finstad får prisen for sitt inspirerende arbeid. Hun har i ung alder blitt en drivende kraft i et av landets mest framstående barne- og ungdomskormiljøer.

Juryen legger vekt på Ida Charlottes evne til å kombinere en inkluderende holdning til nye sangere med høye ambisjoner, og en spennende variasjon i prosjektene, både under før og under pandemiåret 2020.

Prisen vart utdelt på konsert med Skedsmo Voices og i forbindelse med et styremøte i september 2021. Finstad er nemlig siden april sentralstyremedlem i Ung i Kor.

- Da vi gjorde denne tildelinga tilbake i januar visste vi jo godt at hun var godt likt blant både sangere og kollegaer, men vi kunne jo ikke ane at hun samtidig vart innstilt av valgkomitéen som nytt medlem av sentralstyret til landsmøtet i april, humrer Aksel Tollåli, styreleder i Ung i Kor.

Årets Barnekordirigent er en årlig pris der Ung i Kor ønsker å løfte fram norske dirigenter som arbeider med barn og unge. Prisen kan tildeles på vegner av en særskilt innsats i løpet av året, eller på grunnlag av arbeid under lengre tid. Tildelingen foregår gjennom en åpen nominering, der både medlemskor og andre kan nominere en dirigent de mener har gjort en særskilt framstående innsats for koret sitt.

24 kandidater ble nominert til Årets barnekordirigent 2020.Kandidatene ble så vurdert av et utvalg, som fungerer som jury på vegner av styret i Ung i Kor. Utvalget var sammensatt av tillitsvalgte på ulike nivå og ulike regioner i Ung i Kor, for å gjenspeile bredden i organisasjonen.

I UTVALGET FOR ÅRETS BARNEKORDIRIGENT OG ÅRETS DIRIGENTSPIRE 2020 SATT:

Aksel Dalmo Tollåli (Sentralstyret)
Ingeborg Bjørkmo Hall (Ung i Kor Nord)
Ruth Trepekuniene (Ung i Kor Vest)
Klara Lucie Østrem Ossum (Ung i Kor Oslo)
Jo Arne Fosmo (Ung i Kor Midt)

Utvalget gjorde i forbindelse med dette også en tildeling av prisen Årets dirigentspire. Vinneren av denne prisen for 2020 har ikke blitt offentliggjort.

Vil du synge i Norges Ungdomskor?

Vi søker instruktører