Supre tiltak vi støttet høsten 2020

I høst delte vi ut 300.000 for å fremme gjensynsglede og rekruttering i våre medlemskor. Her kan du se de første rapportene fra aktiviteter som har blitt gjennomført. Grunnet smittesituasjonen har en del kor måttet utsette sine planer, så vi gleder oss til å dele flere rapporter i 2021.

Ranheim barnekor

Ranheim barnekor ønsket å gjøre noe artig som skapte glede og fellesskap. De laget musikkvideo av "Finne lykken" som er den norske versjonen av Justin Timberlakes "Can't stop the feeling" fra filmen "Trolls". Skansen lydstudio kom til øvingslokalet og filmet og tok opp lyd. Aspirantkoret og hovedkoret sang inn hver for seg. I tillegg fikk de aller eldste, fem femteklassinger, dra til studio og synge inn andrestemmer med headset. Det var stor stas! På siste øving før jul fikk alle korister se og høre det ferdige resultatet og dele det med sine familier.

To glade femteklassinger som fikk synge inn andrestemmer i studio.

Skedsmo Voices & Skedsmo Young Voices

Skedsmo Voices (8. klasse og eldre) og Skedsmo Young Voices (4. -7. klasse) arrangerte et innholdsrikt og spennende dagsseminar, der de spilte inn lyd og film til en av sangene sine. Dette ble ekstra kjærkomment i en tid uten opptredener. Nye og gamle korister ble bedre kjent og fikk en god, felles opplevelse.

Se videoen de laget her.

Skedsmo Voices & Skedsmo Young Voices laget musikkvideo.

Viken Voices

Viken Voices Youth Choir brukte midlene til å spille inn julesanger i Pan lydstudio på Skjetten. Det som startet med et par sanger resulterte i en hel jule-cd med 20 sanger. Med øvelser to-tre ganger i uken hele høsten og mange turer tilbake studio, er både sangere og dirigent fornøyde med resultatet. De har lært mye om seg selv både som enkeltsangere og gruppe i løpet av prosessen. De var enige om at resultatet skulle bli skikkelig bra og at ingen sanger skulle være halvgjort. De ønsket å kunne stå for det de hadde laget også om 10 år. I studio fikk de både mye positiv tilbakemelding og klar beskjed om noe var surt eller upresist. Dette gjorde at alle strakk seg lenger og ble bedre og bedre. Gjennom prosessen har den fine ungdomsgjengen heiet hverandre frem, støttet hverandre og delt rettferdig på soloene. Kjøp deres CD i digital eller fysisk utgave ved å ta kontakt på deres Facebook-side.

Viken Voices med nye korgensere feirer sin egen jule-cd.

Kor “Matreshka”

Kor “Matreshka” arrangerte øvelse ute på lekeplassen og inviterte sine venner. De minste barna sang russiske og norske barnesanger. Med risteinstrumenter, kranser og hatter ble det ekstra gøy. I uke 36 og 37 hadde koret to konserter hvor de sang, spilte og danset. Koret kjøpte inn forskjellige spill som de lekte med etter konsertene. Barna koste seg også med is, frukt og kaker

Ekstra gøy for barna i Kor “Matreshka” med hatter og risteinstrumenter.

Oppsal Skoles kor

Oppsal Skoles kor arrangerte åpne øvelser, sang på Oppsal gatefest og hadde filmkveld for de eldste i koret, gamle som nye. De gjennomførte også et morsomt filmprosjekt hvor de laget musikkvideoer.

Oppsal Skoles kor deltok på Oppsal gatefest.

Hosle skolekor

Hosle skolekor kjøpte inn flotte, røde armbånd til alle barna – og det var stor stas! Poenget med armbåndene var å skape et «vi» også utenfor øvinger og konserter. Barna har brukt disse både på skolen, øvelser og privat. 1. november kunne koret gjennomføre den tradisjonelle høstkonserten tross Covid-19. 200 publikummere fikk være tilstede i Østerås kirke og i tillegg strømmet Herland Lyd & Lys konserten direkte til glede for alle andre som kunne følge med hjemmefra. Konserten ble en stor suksess!

De røde armbåndene til barna i Hosle skolekor ble populære.

KorAll

KorAll brukte støtten til å skape kos og hygge på øvelsene sine. I tillegg leide de inn en danseinstruktør for innøving av dans til juleforestillingen. Sangerne fikk halloweengodteri i oktober, julekalender i desember og julestrømper på juleavslutningen. Dessverre ble det ikke mulig å gjennomføre forestillingen som var planlagt i desember. I stedet arrangerte koret en avslutning for sangerne med familier utendørs der de vanligvis øver. Det ble skikkelig julestemning med sang, dans, gløgg, pepperkaker, klementiner og bålkos.

KorAll på en av årets siste fysiske øvelser.

Frifond kompetanse og aktivitet 2021

Vurderer du å strømme årets julekonsert?