Ny dirigent for Norges Ungdomskor

Eirik Sørborg blir ny dirigent og kunstnerisk leder for Norges Ungdomskor.

– Det er en glede. Og en ære! Jeg gleder meg til å skape noe sammen med Norges Ungdomskor, forteller Eirik Sørborg.

Sørborg er utdannet ved Norges Musikkhøgskole, og er kjent som dirigent for vokalensemblet Ensemble Dalí. Norges Ungdomskor har i over 30 år vært et ledende nasjonalt kor for utvalgte sangere mellom 16 og 26 år på særlig høyt nivå. Han blir den 11. dirigenten for koret.

– Eirik kommer til å passe veldig godt som dirigent for Norges Ungdomskor. Ordet som beskriver han best må være lidenskap. Han ånder virkelig musikk, noe som er veldig inspirerende og smitter over på sangerne, sier Hanne Marit Mordal Iversen, sanger i Norges Ungdomskor og Ensemble Dalí.

I sesongen 2019 skal Norges Ungdomskor samarbeide med NUSO, dirigert av Grete Pedersen. Norges Ungdomskor skal sammen med Sveriges Ungdomskör og danske Syng Selected delta på 100-årsfeiringen av Foreningen Norden og det nordiske samarbeidet.

Koret har et toårig samarbeid med vokalsekstetten Nordic Voices.

NORGES UNGDOMSKOR

• Norges Ungdomskor (NUK) er et nasjonalt, prosjektbasert kor

• Hvert år får 40 av landets mest talentfulle sangere mellom 16 og 26 år plass

• Dirigentene blir engasjert over en toårsperiode.

• Koret ble grunnlagt av Carl Høgset og Joar Rørmark, og blir i dag driftet av barne- og ungdomskororganisasjonen Ung i Kor.

Søk om støtte til aktiviteter fra Frifond

Ny produsent for Norges Ungdomskor!