Fikk dratt på kortur før Korona

Ungdomskoret Privilegium Gospel var så heldige at de kunne reise på sin planlagte Irlandstur rett før Europa stengte. Les det inspirerende reisebrevet med flere gode tips fra medlemskoret vårt på Finnsnes i Senja kommune.

I disse koronatider hvor alle fysiske fellesaktiviteter og reiseplaner er satt på vent, er det ekstra fint å kunne dele om noe så verdifullt og utviklende som en kortur.

Dirigent Lise Løvland kontaktet oss allerede i planleggingsfasen. Hun hadde lest om vårt samarbeid med Sing Ireland i nyhetsbrevet i desember. Vi kunne videreformidle kontakt med engasjerte Margaret Broome i Music Generation Offaly Westmeath.

Avreisedag og pop-up konserter

Tidlig på morgenen torsdag 5. mars startet reisa vestover for 15 spente sangere, 4 bandmedlemmer og noen foreldre. Når man bor langt nord, er det kostbart å reise, så betydelig dugnadsinnsats var lagt ned for å finansiere turen. Det smakte godt å være på vei!

På Gardermoen ble det pit-stop og dagens første konsert før fly videre til Dublin. Vi merket at medpassasjerene i avgangshallen ikke var like våkne som oss som hadde vært oppe i flere timer allerede, men det var likevel gøy å dele sanggleden.

I mange år har vi hatt en tanke om å synge der folk er i stedet for å alltid invitere dem til våre arenaer. Konsert i kulturhus er jo stas, men det er utrolig å se hvor mye glede musikken vår skaper når vi synger på steder hvor det ikke forventes. Sangen har man jo alltid med seg!

TIPS: Gjør bandet mobilt

Bandet vårt hadde forberedt et supert mobilt konsept, med små forstekere, lette tangenter, cajon og trommepad. Med dette som håndbagasje kunne vi enkelt å improvisere konserter. Anbefales!

Gjennom venner i gospelmiljøet hadde vi en kontaktperson som tok turen fra midtre Irland for å holde en workshop sammen med oss i Galway. Vi fikk god inspirasjon fra tiden med henne! Vi ville også gjerne holde en konsert.

TIPS: Syng på nye steder

Som ukjent kor på et nytt sted er det ikke alltid så enkelt å komme i kontakt med tradisjonelle konsert-arrangører. Derfor valgte vi å være frimodige og gå utradisjonelle veier. Det resulterte i at vi litt senere den fredagen rigget lyd og band til en liten konsert på Galway City Museum. Det var gøy!

Galway er kjent for sitt yrende musikkliv utendørs om sommeren, men også i mars var det enkelte robuste musikere som trosset kulden og spilte. Så også vi, og det varmet med all den positive responsen vi fikk! Det krever mot å stille seg opp å synge på gata, men ungdommene i koret og bandet hadde en utrolig entusiasme – og god musikk ble det også!

Lørdag holdt vi konsert på en av Galways største puber, The Kings Head. Pubene i Irland har ofte noe som kalles “Morning Sessions”, så en konsert midt på dagen er ikke uvanlig der. Publikummet på irske puber er også langt bredere enn på norske puber.

TIPS: Skap nye former i koret

I vårt fleksible konsept hvor bandet noen ganger ble strippet ned til kun gitar og cajun joinet resten av bandmedlemmene koret. Gjennom året har man gjerne en fast form, med faste roller for kor og band. Men det er annerledes når man er på reise og det gir rom for å skape nye former og teste nye roller.

Møtet med våre nye venner

Neste morgen tok vi toget til Athlone – med bagasje, lydrigg og bandutstyr under armen. Der ble vi møtt av Margaret, den hyggelige kontakten vi hadde fått gjennom Ung i Kor. Sammen med henne hadde vi planlagt at jeg (dirigent Lise) skulle holde en åpen workshop med en avsluttende konsert fra koret. Korona-utbruddet var ennå i en tidlig fase, men vi var likevel usikre på hvor mange ungdommer som ville dukke opp. Derfor var det ekstra morsomt når hele 25 sangere i ulike aldre møtte opp. Sammen ble vi et kor på 40 så her ble det liv!

Etter fire låter, mange smil og mye bevegelse ble nye vennskap formet i løpet av intense timer. Det ble et veldig artig møte og vi håper at det bare er starten på lengre vennskap og videre korsamarbeid! Vi snakker allerede om å dra tilbake og er ønsket til å holde skolekonserter der. Vi ble utrolig godt tatt imot, og det var gull for oss å få hjelp til å etablere dette samarbeidet gjennom Ung i Kor.

Ganske slitne men veldig glade satte vi oss på bussen til Dublin utpå kvelden. Neste dag gikk flyet fra Dublin til Oslo. Sjelden har det «kokt» så mye rundt oss som på turens aller siste konsert på Gardermoen. Kanskje var tidspunktet på dagen av betydning, men kanskje hadde også denne reisa gjort noe med oss som folk la merke til?

I antall dager var ikke denne reisa så lang, men det var fantastisk å oppleve hvor mye man kan vokse som kor på en slik tur, men alle erfaringene, det sosiale, menneskene man møter og utfordringene man tar!

Sent på mandagskvelden var vi hjemme igjen. Det lille hvileskjæret vi unnet oss dagen derpå skulle vise seg å bli mye, mye lengere. Torsdag måtte hele reisefølget i to ukers karantene. Nå holder vi oss i gang med online øvinger og mimring om turen. Men gjett om vi gleder oss til å ta irsk stemning med ut på gata her i nord, når den tid kommer.

Foto: Lena Sørensen

Ta gjerne kontakt med oss i Ung i Kor for lignende besøk og utveksling med andre kor; både innenlands den nærmeste tiden eller utenlands på lengre sikt.

Idébank for digitale koraktiviteter

Kor i Korona-tider